Delegace do Dalešic, dále do Dukovan, dohodnuta dálnopisem.
Definitivní datum: Devatenáctého desátý dvatisícedevět.
Doba: dopoledne
Dorazil dav. Dohromady dvakrát dvacet dva dětí. Dva dozory. Despotové? Dobráci! Dopravce dojel. Doporučení: Doufáme dochvilnost dětí. Doprčic dva! Dobíhají, dojíždějí!
Nový - 51. ročník fyzikální olympiády je tu pro všechny studenty s nenulovým (přesněji nezáporným) zájmem o fyziku.
Startuje další ročník fyzikální olympiády (FO) pro nižší ročníky gymnázia.
Žáci sekundy soutěží v kategorii G - Archimédiáda: Zadání a pokyny si najdou na uvedené internetové adrese:
S novým školním rokem tu máme zadání 7. ročníku Astronomické olympiády.
Školní kolo Astronomické olympiády - termín bude stanoven v listopadu 2009. Přihlásit se mohou v kabinetě fyziky všichni zájemci o astronomii. Budou rozděleni podle věku do kategorií:
Ideální plyn
Teorie
Definice ideálního plynu.
Rozdělení molekul ideálního plynu podle rychlosti.
Střední kvadratická rychlost molekul ideálního plynu.
Na čem závisí energie molekul ideálního plynu?
Na čem závisí střední kvadratická rychlost ideálního plynu?
Stavová rovnice ideálního plynu ve tvaru pV = nRT.
Stavová rovnice pro ideální plyn stálé hmotnosti.
Děje v ideálním plynu (izochorický, izotermický, izobarický, adiabatický).
Práce plynu při jednotlivých dějích, její znázornění v pV-diagramu.
Co je to kruhový děj a kde se využívá?
Popiš jednotlivé fáze jednoduchého kruhového děje.
Práce plynu při kruhovém ději.
Účinnost kruhového děje.
Druhý zákon termodynamiky.
Druhy tepelných motorů, princip jejich činnosti, použití.
Příklady
75/5,6,7,8; 81/5; 83/1,2; 84/2; 87/3; 88/3; 105/3,4,5; 108/všechny; 210/1,2,3,4; 213/2,3,4
Doporučení
Vyzkoušet si testy na odysseus-moodle.oabv.cz
Při příležitosti Dne otevřených dveří GBV během oslav 90. let výročí navštívilo fyzikální kabinet zhruba 300 návštěvníků. Měli možnost si dobít energii (Van de Graafův generátor), vyplavit svůj adrenalin při individuálním či kolektivním zapojení do elektrického obvodu (Vyděržáj pianěr!) a získat Fyzikální certifikát.
V rámci školního vzdělávacího programu, který na nižším stupni gymnázia pokračuje už druhým rokem, vytváříme se studenty primy "interaktivní zkoušedla" ve společné hodině fyziky a výtvarné výchovy. Žáci jsou nejdříve seznámeni s učivem o elektrickém proudu a zapojují samostatně jednoduché i rozvětvené elektrické obvody. Potom žáci řeší problém, jak sestavit obvod, v němž by se rozsvítila žárovka při propojení otázky a správné odpovědi. Následuje domácí práce, která spočívá ve vyhledání vhodného tématu a v přípravě materiálu. Ve škole potom žáci ve dvojicích, nebo jednotlivě během dvou hodin sestaví a výtvarně zpracují své téma.
Studenti kvinty si v praxi ověřili platnost Torricelliho pokusu. Torricelliho pokusem dokážeme určit hodnotu atmosférického tlaku bez použití přístrojů typu barometru. Nejprve jsme provázkem změřili rozdíl výšek mezi přízemím a 2. patrem gymnázia - potřebovali jsme výšku 10 m a tak jsme si ještě pomohli tím, že jeden ze studentů stál ve druhém patře na židli.
Fyzikální ústavy Přírodovědecké fakulty MU pořádají v rámci projektu "Partnerství ve vzdělávání" pro studenty partnerských středních škol:Fyzikální dny
Okresního kola fyzikální olympiády kategorie F (studenti 8. tříd a tercií víceletých gymnázií) se zúčastnili z naší školy 2 žáci, kteří obsadili ve své kategorii první dvě místa. Zvítězil Ondra Müller před Františkem Prinzem.
V kategorii E (studenti 9. tříd a kvart víceletých gymnázií) nás reprezentovali 3 žáci. Vyhrála Klára Šubíková, na 3. místě skončil Petr Procházka a na 5. místě Martin Hemzal. Ti také můžou očekávat pozvánku do krajského kola této soutěže.
GRATULUJEME!!!
Výsledková listina je k nahlédnutí dále: