V rámci školního vzdělávacího programu, který na nižším stupni gymnázia pokračuje už druhým rokem, vytváříme se studenty primy "interaktivní zkoušedla" ve společné hodině fyziky a výtvarné výchovy. Žáci jsou nejdříve seznámeni s učivem o elektrickém proudu a zapojují samostatně jednoduché i rozvětvené elektrické obvody. Potom žáci řeší problém, jak sestavit obvod, v němž by se rozsvítila žárovka při propojení otázky a správné odpovědi. Následuje domácí práce, která spočívá ve vyhledání vhodného tématu a v přípravě materiálu. Ve škole potom žáci ve dvojicích, nebo jednotlivě během dvou hodin sestaví a výtvarně zpracují své téma.
Studenti kvinty si v praxi ověřili platnost Torricelliho pokusu. Torricelliho pokusem dokážeme určit hodnotu atmosférického tlaku bez použití přístrojů typu barometru. Nejprve jsme provázkem změřili rozdíl výšek mezi přízemím a 2. patrem gymnázia - potřebovali jsme výšku 10 m a tak jsme si ještě pomohli tím, že jeden ze studentů stál ve druhém patře na židli.
Fyzikální ústavy Přírodovědecké fakulty MU pořádají v rámci projektu "Partnerství ve vzdělávání" pro studenty partnerských středních škol:Fyzikální dny
Okresního kola fyzikální olympiády kategorie F (studenti 8. tříd a tercií víceletých gymnázií) se zúčastnili z naší školy 2 žáci, kteří obsadili ve své kategorii první dvě místa. Zvítězil Ondra Müller před Františkem Prinzem.
V kategorii E (studenti 9. tříd a kvart víceletých gymnázií) nás reprezentovali 3 žáci. Vyhrála Klára Šubíková, na 3. místě skončil Petr Procházka a na 5. místě Martin Hemzal. Ti také můžou očekávat pozvánku do krajského kola této soutěže.
GRATULUJEME!!!
Výsledková listina je k nahlédnutí dále:
Následují výroky našich studentů v původní znění (aktualizováno 2. 5. 2010):
Když se spojí fyzika s výtvarnou výchovou a dějepisem vzniknou mnohdy zajímavé modely. O tom svědčí projekt "Čas", který vypracovali žáci primy dne 17.3.2009. Tento projekt vytvářejí žáci primy každoročně a spojují v něm své znalosti o měření času, které získali v hodinách dějepisu, fyziky a zeměpisu. Pětičlenné skupinky žáků si rozdělí jednotlivá témata, zvolí svého vedoucího a v domácí přípravě pak promyslí obsah i vzhled své práce. Vedoucí skupiny pak návrh předloží učiteli fyziky a dějepisu ke schválení. Samotné zpracování tématu pak probíhá v hodinách výtvarné výchovy a hotová díla jsou vystavena na chodbě školy. Žáci také sestaví řeč, kterou pak prostřednictvím školního rozhlasu pozvou ostatní studenty ke shlédnutí svého díla. Všichni zájemci si tak mohou o přestávkách zopakovat své znalosti z historie měření času, podívat se, kolik hodin je právě teď v v Pekingu či v Sydney a obdivovat různá měřidla času vlastoručně sestavená primány.
Fotografie z projektu najdete dále:
Fyzika je zkušební předmět zařazený do společné části maturitní zkoušky mezi nepovinné zkoušky. Jak v letech 2010 a 2011 (tzv. náběhová fáze), tak od roku 2012 je zkouška připravována a žákům nabízena v jedné úrovni obtížnosti, a to vyšší.
Pro studenty vyššího gymnázia je zde stránka fyzikální olympiády.
Na ní najdete zadání jednotlivých kategorií:
D - kvinta a 1. ročník
C - sexta a 2. ročník
B - septima a 3. ročník
Na obloze nad Brisbane Water na centrálním pobřeží Nového jižního Walesu v Austrálii byly při západu vidět úžasné barvy a dramatické odrazy mraků. K vidění byla též pozoruhodná konjunkce srpku Měsíce, Venuše a Jupiteru, která za soumraku vytvořila usmívající se tvář. Pokud ji najdete, budete mít ve fyzice štěstí po celý rok 2009!
Veselé a šťastné Vánoce a spokojený Nový rok přeje
kabinetfyziky